Thursday 5 February 2015

Sepatah Dua Kata


Bismillahhirrahmanirrahim. Assalammualaikum. 

Hai! 

Nama saya Nur Masyita Atiqah, boleh panggil Syita je. I'm a newcomer! ;p
*acah-acah salam perkenalan*


Sebelum ni, aku dah pernah ada blog tapi lebih kepada blog personal. Bukanlah blogger tegar pun. Setakat menulis ikut dan je. Rasanya dah lebih 2 tahun aku tak ada update apa-apa dan langsung lupa password blog tu. Tambah lagi dengan jaringan internet yang agak tak berapa memberangsangkan, langsung terlupa yang aku pernah suka menulis. Hihi.

Dan sejak kebelakangan ni aku rasa yang aku suka membaca blog orang lain, terutamanya blog tentang travel, backpack, travel bajet, bercuti mewah, dan sebagainya.

Dan sejak tahun lepas juga aku mula travel, sama ada secara acah-acah backpack ataupun leisure vacation.

Dan sejak tahun lepas juga aku join group Backpackers Buddies Malaysia dan Malaysian Backpackers Club kat Facebook. 

Maka, banyak sangat info yang aku dapat kat situ yang berkenaan dengan travelling ni. Sama ada secara ikhlas diberikan mereka mahupun secara sarkastik (hihi) dan juga hasil galian melalui button search, blog-blog, dan berkongsi pengalaman. 

Serius seronok! Sebelum ni, it's almost impossible for me to go out and to explore another side of the world. Aku selalu fikir yang nak travel ni kena ada duit banyak. Tak ada duit jangan berangan nak berjalan mana-mana.

Yelah, masa aku sekolah dulu, jangan harap nak berjalan. Bukan orang senang kan. Rombongan sekolah pergi WetWorld Batu Pahat pun aku tak lepas walaupun cuma bayar RM20 (waktu tu RM20 tu umpama RM200 okey). Waktu kat Universiti barulah aku mula panjangkan langkah aku. Ikut lawatan dan program kelab, persatuan, kolej. Memandangkan pula aku belajar kat Utara, lagilah panjang langkah aku. Utara, Selatan, Timur semua siap jelajah. Maklumlah, percuma atau bayar sikit je kan. Nak harap pergi sendiri memang tak lah. 

Alhamdulillah, rezeki kan?

Dan sejak bekerja, ada sikit rezeki aku panjangkan rezeki tu untuk bertukar dengan pengalaman pula. Taklah jauh lagi mata aku ni menjelajah, tapi dalam kepala memang dah set banyak lokasi jugak. Duit pun kena kumpul dulu barulah boleh nak dilabur dengan pengalaman semua tu kan. 

Dan sejak mengenal dunia budget travel, backpacker, baru aku tau yang tak perlu banyak sangat duit pun. Dan kalaupun kita bukanlah backpacker tegar sekalipun, kita masih mampu pergi ke satu-satu tempat tu dengan cara mudah, murah, dan lebih bebas. Seronok bila ada ruang dan medium yang berkongsi ilmu ni. Bantu orang lain dan dalam masa yang sama kita tambah ilmu di dada di minda di kepala dan seluruh organ tubuh kita.

Kita sendiri rancang aktiviti kita. Kita sendiri rancang bajet kita. Kita sendiri rancang setiap inci perjalanan kita. What a wonderful experience!

Buat masa ni aku baru mampu ke beberapa tempat yang aku sendiri memilih untuk pergi. Dan inshaAllah akan ada beberapa yang bakal menyusul. *mimpimimpiberangan*

Semoga rezeki lebih dimurahkan, dan diberi peluang untuk terus menikmati keindahan alam dan dunia ni.

Oh lagi satu, aku buat blog ni tujuannya untuk berkongsi pengalaman tentang travel, dan mungkin beberapa juga yang berkaitan. Dan mungkin kadang-kadang terselit juga yang tak berkaitan travel. Ikut mood. Tapi harapnya aku tak tersasar dari landasan sendiri. Hee.


Semoga ketemu lagi dalam post akan datang. Cheers!

SYITA 




"Travel is a book.  
And those who do not travel read only a page." 

No comments:

Post a Comment