Wednesday 4 March 2015

Mai Cheq Mai! Part 2

Part 2 : Preparation

Secara asasnya, plan kitorang adalah sehari di UUM, dan 3 hari di Langkawi iaitu Jumaat-Isnin. Maka, kitorang kena cari tempat menginap dan kereta sewa di UUM dan Langkawi. Aktiviti mungkin biasa je sebab kalau UUM tu dah biasa dan hajat hati pun memang nak jelajah UUM dan sekitar Perlis. Cuma yang kat Langkawi je kena gali kisah sikit.

PENGINAPAN :

UUM -
Mula-mula plan nak stay kat Universiti Inn/EDC UUM/hotel bajet sekitar Changlun. Tapi bila aku survey harga menggunakan Agoda/Tripadvisor/Booking.com/Expedia, kesemuanya kurang sesuai dari aspek harga dan jenis bilik. Kitorang kan berlima, so nak cari bilik yang boleh memuatkan 5 orang sekaligus dalam satu bilik atau dua bilik bukanlah kerja mudah. Harga pun boleh tahan terbeliak mata.

Konklusinya, kitorang minta tolong kawan yang sambung Master di UUM untuk tolong tempahkan bilik di Dewan Penginapan Pelajar (DPP) di UUM. Kebetulan waktu nak pergi tu tengah cuti semester, maka urusan tempahan bilik di SAC hanya beberapa hari sebelum kitorang bertolak ke sana.

Alhamdulillah, urusan mudah je dengan adanya pertolongan daripada kawan kitorang tu. Berjaya tempah sebuah bilik di DPP Proton dengan harga RM20 satu malam. Okey sangat tu sebab murah, dan bolehlah fefeeling zaman belajar sebab bilik tu dalam bangunan DPP.

Langkawi -
Nak cari bilik di Langkawi pun agak mencabar sebenarnya. Sebab kitorang prefer nak stay kat Pantai Cenang sebab nak bersosial waktu malam (ehem) dan nak berenang-renang tanpa batasan. Tapi faham jela harga bilik di kawasan Cenang, agak mahal ditambah pula dengan pendirian kitorang. Bukan senang nak cari bilik yang boleh memuatkan 5 orang, dan kalau nak ambil 2 bilik, kena caj lebih mahal.

Selepas usaha bertanya dan Google, akhirnya yang paling sesuai aku jumpa tentang AB Motel dan Amzar Motel. Dua-dua motel ni berdepan dengan Pantai Cenang dan harga agak okey, sesuai dengan apa yang kitorang nak.

AB Motel ada bilik double bed berharga RM150/malam yang boleh memuatkan 5 orang dalam satu bilik dan kemudahan agak bagus juga. Tambah pula dekat dengan pantai, maka ini dah jadi pilihan utama untuk sumbat kitorang semua dalam satu bilik.

Amzar Motel pula tak jauh dari AB Motel. Dekat sangat dan agak murah. RM35 untuk bilik kipas dan RM45 bilik aircond. Setelah mengira, bolehlah ambil 2 buah bilik aircond untuk 2 malam dan harga tak jauh beza dengan kadar satu malam di AB Motel. Murah sangat kan?

Masalah timbul apabila Amzar Motel tak boleh book dan cuma boleh walk in. Disebabkan risau takde bilik yang available kalau kitorang walk in ke Amzar Motel, kitorang pun memilih AB Motel.

Bukan rezeki agaknya, bila aku contact AB Motel, kesemua bilik dah fully booked. Okey FRUST!

Bukan tak ada chalet/resort/motel lain, tapi sekali lagi ditegaskan, bajet kitorang sangat terhad maka bilik mahal bukanlah pilihan dan bilik secara walk in juga pilihan terakhir.

Mujur aku dah list down beberapa tempat lagi yang bersesuaian dengan bajet kitorang. Aku mula contact tempat-tempat tu dan ada yang dah fully booked juga. Haih. Musykil. Nak kata musim cuti sekolah, macam tak.

Dan ada sebuah bilik ni yang aku memang dah aim dari awal juga sebab review bagus, bilik besar, harga okey cuma jauh sikit dari Cenang. Aku contact owner dia dan rezeki agaknya, bilik masih available. Aku pun mula bertanya macam-macam soalan dan dijawab dengan baik oleh owner. Aku minta masa nak tanya Sahabat, dan selepas diskusi, kitorang sepakat memilih bilik ni. Tak kisahlah jauh sikit sebab kitorang kan sewa kereta kan?

Cerita lanjut tentang bilik ni nanti aku sambung dalam entri Day 1. Heeee~


KERETA SEWA

UUM -
Sekali lagi dengan bantuan kawan aku yang tolong tempahkan bilik, kitorang dapat sewa kereta Axia dengan harga RM5/jam, RM60/halfday. Murah kan kan kan?

Langkawi -
Aku survey banyak juga car rental sekitar Langkawi. Memandangkan nak perasan kaya dan bergaya, aku paksa kawan-kawan aku sewa kereta import. Muahahhahaaa.

Okey tak. Sebenarnya sebab harga sewa kereta sewa nasional dan import kat Langkawi ni lebih kurang. Kereta Myvi dan Vios pun dah sama harga, lebih kurang RM90/hari. Kitorang prefer kereta yang jimat minyak dan bonet besar sebab masing-masing nak bawak beg sebesar bas kan.

Setelah beberapa survey, aku contact satu nombor ni sebab harga sewa kereta dia agak murah dan ramai review okey. Aku whatsapp Shamsibah ni, dia bagitau dia link kan kepada RST Holiday. Aku minta Vios sebab ramai kata Vios okey, tapi tak rezeki, Vios dah tak available. Dia pun bagitau yang ada cuma Almera, Latio, Sentra sahaja yang available.

So, lepas diskus dengan Sahabat, kitorang sepakat nak ambil Almera. Deal punya deal nak ambil dan pulang kat mana semua tu, aku pun confirm sewa Nissan Almera dengan dia dengan harga RM150 untuk 48 jam dan tambahan RM10 untuk setiap sejam lewat pulangkan kereta.

Dan macam bilik, kereta sewa ni aku akan cerita kisahnya kemudian.


TIKET BAS & FLIGHT

Pergi -
Kitorang kan plan nak pergi ke UUM dulu, makanya kitorang decide nak naik bas. Ada juga plan nak naik flight sebab tiket tengah murah masa tu, RM29/sehala tapi sebab macam susah sikit nak kena turun Airport Alor Star, akhirnya kitorang naik bas. Mula-mula bertekak jugaklah kan sebab ada yang nak naik dari TBS, ada yang nak naik dari Pudu, ada yang nak turun Alor Star, ada yang nak turun Changlun.
Survey bas macam-macam, tapi tiket bas dari TBS-Changlun dah tak ada. Sehari sebelum gerak ke Kedah tu, aku pergi ke Puduraya dan beli tiket dari Puduraya-Changlun. Aku beli tiket bas Intercity, RM47/seorang/sehala. Berbaloi.

Balik -
Sebenarnya, kitorang beli tiket balik lebih awal daripada tiket pergi. Muahahahaa. Lepas dah plan nak pergi Langkawi, terus survey tiket flight sebab nak cepat sampai KL. Kebetulan waktu tu AirAsia tengah promo, harga sehala RM39 dari Langkawi-KL. Tapi lengah-lengah juga beli sebab waktu balik tu tak fleksibel sangat. Tiba-tiba durian runtuh. MAS pun buat promo. Segera la aku survey, dan hasilnya menyenangkan hati. Tiket sehala RM65. Mahal sikit dari AirAsia tapi berbaloi sebab kitorang kan sudah pasti beg berkilo-kilo, jadi dengan peruntukan harga tiket tu dapat kemudahan dalam flight yang best dan baggage allowance 30kg, sangat menggembirakan hati. Heeeee. Maka, tadaaaaaaaaaa - 5 tiket dibeli.

bersambung...

SYITA


“A journey is best measured in friends,
rather than miles.”





No comments:

Post a Comment