Wednesday 4 March 2015

Mai Cheq Mai! Part 1

بسم الله الرحمن الرحيم


Part 1 : How does it happen?

Ehem, lama tak melayang jari kat sini kan. Hihi! Okeylah, sebenarnya mood menulis dan bercerita ni datang dan pergi. Dia datang dan pergi tanpa diundang gituuu. Minggu lepas-lepas pun agak sibuk juga dengan kerja hakiki (yeke?) dan juga persiapan untuk mini vacation dengan Sahabat.

Oh, sebelum tu, let me introduce you, Sahabat. Masa kat universiti dulu, aku dan enam orang gadis lain kononnya 'reform' satu kumpulan Sahabat yang berkepit bagai belangkas dan selalu bergaduh tanpa sebab dan baik semula seminit kemudian. Mula-mula kenal sorang, lepas tu yang sorang ni kenalkan lagi sorang, lepas tu sorang, sampailah cukup 7 orang ni. Macam-macam kisah perkenalan kitorang. Hasilnya, terciptalah gabungan persahabatan dinamakan Sahabat. Ikin, Ika, Kelly, Ju, Ila, Syita, Lyn. InshaAllah kalau Tuhan izin, persahabatan ni sampai ke Syurga. Aamiin. :)






Mini vacation ni jadi mini disebabkan tak semua dapat pergi. Cuma berempat. Boleh juga dikatakan sebagai mini reunion sebab waktu ni lah dapat nak kumpul dan jumpa semula selepas berpisah beberapa ketika - gittewww -

Tahun lepas vacation kitorang bertujuh yang dinamakan Le' Borneo kat Sabah Negeri Di Bawah Bayu. Dan awal Januari 2015 lepas pun sebenarnya ada mini vacation berempat (aku, Kelly, Lyn, dan Ju) ke Sarawak Bumi Kenyalang, tapi atas sebab-sebab yang tak dapat nak dielakkan, cuma dua orang je berjaya pergi iaitu Lyn dan Kelly. Sedih kisah tak dapat pergi ni. Sobsobsob.

Okey, kembali ke topik asal. Perancangan ke Utara ni sebenarnya dibangkitkan secara tiba-tiba. Masing-masing tengah stress dengan pelbagai sebab - kerja, study, kahwin, single - 

Ila laa yang mula-mula bangkitkan nak pergi melawat semula UUM - tempat jatuh bangun kitorang -

Lepas tu, semua pakat-pakat nak pergi jugak sebab kerinduan pada UUM dah tak tertahan. Dan nak menyeronokkan lagi hati, plan nak ke Pulau Langkawi atas faktor ada antara kitorang yang belum pernah sampai Langkawi walaupun dulu masa belajar dah dekat sangat (takde duit kan masa belajar. sobsobsob)

Ju dah kali ketiga, Ila dan Ika kali kedua, aku pun kali kedua tapi memandangkan pertama kali pergi dulu pun sebab masa tu aku pergi untuk Kursus Pengorganisasian Organisasi anjuran COLGIS, UUM. Maka, tak dikira sebab tak merayap mana-mana pun sebaliknya stay Cenang dan berkursus, berkursus, dan berkursus. Bosan~

Dan dari situlah perancangan bermula. 

Disebabkan aku ni jenis agak 'perfectionist' bila bab travel, maka aku dengan sukarela menawarkan diri untuk organise semua namun masih di bawah persetujuan semua. Perfectionist aku bukanlah maksudnya nak semuanya wajib perfect, tapi nak memastikan semua aspek berjaya dikuasai dan dikawal secara teratur. Dalam masa yang sama, kitorang sama-sama be-ker-ja-sa-ma untuk rancang semuanya. Ada sesetengah orang diorang akan bahagi ikut tugas dan AJK kan?

Aku pun bukanlah jenis yang suka nak main redah tanpa hala tuju sebab aku risau terlepas benda yang sepatutnya dan tak jimat langsung dari segi masa dan wang. Biasalah, segalanya bajet kan. Tapi, biasanya juga apa yang aku sediakan tu cumalah panduan. Waktu kejadian, bergantung pada situasi jugak dan berubah-ubah ikut kesesuaian.

Aku mula research menggunakan Google dan group Backpackers Buddies Malaysia kat Facebook untuk survey semua yang berkaitan. Aku mulakan pencarian penginapan, kereta sewa, aktiviti. 

bersambung...


SYITA



"One's destination is never a place but a new way of seeing things"

No comments:

Post a Comment