Thursday 5 March 2015

Mai Cheq Mai! Part 3

Part 3 : The Day Has Come

Oh, aku lupa bagitau tarikh kitorang bermusafir, 28 Februari 2015 (Jumaat)- 2 Mac 2015 (Isnin). Dan mini vacation ni disertai hanya 5 orang sebab Ikin tak boleh nak cuti, Lyn pulak jauh nun di Sabah. Maka, hanya aku, Ila, Ika, Kelly, dan Ju.

*aku nyatakan mini vacation sebab kitorang memang nak relaks dan gaya pelancong sahaja. tak ada backpack bagai tapi masih kekalkan gaya bajet.*

Sebenarnya agak menyayatkan hati juga laa mini vacation kitorang ni. Beberapa insiden tak dijangka, terjadi hanya beberapa hari sebelum kitorang bertolak.

Yang pertama, seminggu sebelum bertolak, Ika eksiden jatuh motor. Memang tak dijangka langsung sebab Ika dah beli tiket ke Terengganu ke Kedah dan tiket balik Terengganu dari KL, malah Ika paling awal beli tiket tu. Kebetulan jugak Ika baru je balik dari Cameron Highland. Masa Ila bagitau, kitorang terkejut sangat. Yela, tak lama je lagi dah nak travel, tetiba pulak ada aral.

Teruk juga keadaan Ika sebab luka kat muka agak teruk dan kaki berjahit. Dan secara rasminya, walaupun kitorang mengharapkan Ika dapat pergi dan kerap kitorang bagi semangat dan hint suruh dia pergi jugak, tapi sampai hari bertolak, kaki Ika masih tak elok dan membengkak. Maka, Ika secara tak rela terpaksa tarik diri. Sedih tau sedihhhhhhh. Tinggal berempat je.

Yang kedua, isu ID. Nak naik flight kan kena ada ID yang sah. Maka, ada antara kitorang yang saat akhir ID rasmi tak ada dalam pegangan dia atas sebab tertentu. Dah tu, macam mana nak naik flight? Naya laa kalau tak dapat naik flight. Takkan nak tinggalkan dia? Ini masalah paling mengganggu tidur malam aku.

Maka, gigihlah aku marah dia walaupun tu bukan salah dia. Eh, salah dia jugaklah sebab tak follow up. *maap kalau kau baca ni. hihi* . Tapi marah-marah pun aku cuba jugak nak setelkan masalah dia ni sambil menyatakan, "kalau kau tak dapat naik nanti, aku taknak teman kau. aku beli tiket mahal-mahal takkan aku tak naik sebab kau je".

Haaa. Kejam tak ayat aku? Haha!

Maka, gigihlah aku gunakan fb BBM tu bertanya pada yang berpengalaman selepas usaha aku nak hubungi pihak MAS tak berjaya sebab tak dapat nak connect dengan pegawai diorang. Aku bertanya juga pada junior aku yang secara kebetulan staf MAS dan aku juga emel kat bahagian aduan MAS.

Sebelum dapat semua respon tu, aku dibantu oleh geng-geng BBM ni yang bagitau penyelesaian yang terbaik dan sewajarnya. Aku dah mula lega jugaklah sebab dah tau cara terbaik dan aku pun bagitau jugak kat kawan aku tu minta dia bertindak seperti saranan.

Baru je lega, tiba-tiba dapat emel balas daripada pihak MAS yang menyatakan polisi diorang melarang dan tak akan benarkan penumpang  daripada boarding flight tanpa ID sah iaitu sama ada tanpa IC atau Passport.

Aku pun kembali bingung dan tak tenteram. Maka aku pun personal message kat sorang budak BBM ni yang sama kes macam kawan aku dan dia yang tolong coolkan dengan idea-idea tertentu dan sedikit sebanyak lega kembali hati aku.

Nak tau apa kesudahannya sama ada berjaya atau tak dan situasi semasa nak boarding? Nanti aku cerita.

Yang ketiga, Ila dan Ju ni mengajar kat pusat tuisyen kat Bangi/Kajang dan kelas diorang tamat jam 10pm. Bas pulak dari Puduraya jam 11.45pm. Bayangkan sempat tak diorang berkejar lepas kelas nak ambil KTM dari UKM ke BTS dan naik LRT dari BTS ke Plaza Rakyat? Maka aku pun sekali lagi 'mengarahkan' diorang supaya gerak dengan kadar segera lepas je tamat kelas. Heee~

Okey.

Khamis, 26 Februari 2015, jam 10.45 malam

Aku bertolak dari rumah aku di Sentul dengan menaiki LRT Sentul Timur ke LRT Plaza Rakyat. Tak jauh pun, dalam 15 minit dan cuma 8 stesen macam tu lah. Sampai Pudu, aku cari port sambil nak tunggu makcik dua orang tu. Mujur diorang cekap, jam 11.15pm macam tu diorang sampai kat Puduraya. Tapi Ila pula belum solat lagi. Gigih pergi naik tingkat atas UTC tu nak pergi surau tapi surau pulak tutup. Aku cakap kat Ila, "Íla, solat dalam bas je. Darurat. Hehe".

Pergi kat bas letak beg, pergi tandas buang segala isi, dan kitorang selamat naik bas jam 11.45pm dan bas gerak dalam jam 11.55pm dari Puduraya menuju Changlun, Kedah.

Aku ada bagitau kan aku naik bas Intercity? Okey aku recommend bas ni. Ada plug nak caj handphone korang (sekurang-kurangnya jimat bateri powerbank korang) dan paling utama, ada wifi. Weh, bas ada wifi wehhhh. Wehuuuuuuu!

Pre MiniVacation Cost :

Bas Intercity Puduraya-Changlun : RM47

Flight MAS Langkawi-KLIA : RM65
LRT : RM1.40

Total Cost : RM 113.40/orang



bersambung...

SYITA


“A wise traveler never despises his own country.”


No comments:

Post a Comment