Friday 25 November 2016

Day 1 & Day 2 (Part 1) : Konnichiwa! #mengejarsalju



16 Januari 2016 (Sabtu)

Assalammualaikum & Konnichiwa こんにいちは !

Harini hari Sabtu, 16 Januari 2016. Dan hari ini, kita akan terbang ke Jepun. Yeayyy! Finally the day has come!

Walaupun malam ni baru nak terbang dan esok pagi (Ahad) baru sampai sana, tapi aku kira harini sebagai hari pertama trip #mengejarsalju. Kenapa? Yelaa, kiranya hari ni dikhususkan hanya untuk perjalanan dan esok baru mulakan operasi jelajah. Lagipun flight ke Sapporo dari Kuala Lumpur cuma ada satu waktu je iaitu waktu malam. Jadi, tak ada pilihan waktu terbang masa nak beli tu.

Tapi, bagus juga sebenarnya bila fly malam ni. Lagi-lagi untuk penerbangan yang agak lama sebab boleh tidur macam biasa dan bila sampai kat sana, dah pagi. Tak bazir masa sangat. Tidur kat Malaysia bangun pagi kat Jepun. Ajaib kan? Weehuuu!

Pagi tu baru aku mula berkemas. Masukkan barang yang nak dibawa dan sediakan pakaian yang nak dipakai. Risau juga bila nak pastikan tak ada barang penting yang tertinggal. Entah berapa kali keluar masuk barang dan check checklist. Nak buat cemana, tak sempat nak kemas awal. Busy kerja kununnya.  

Jam 5 petang, aku dan Nurul dah naik LRT ke TBS dari stesen Sentul Timur. Azu tak ikut sama sebab dia dari rumah parents dia kat Cheras. Aku & Nurul gerak dari rumah sewa kat Sentul ni. 


Sampai kat TBS, Azu pickup kitorang sebab parents Azu nak hantar ke airport naik kereta. Sampai kat KLIA2 awal jugak, dalam jam 7.45pm. Flight pukul 11.30pm. Ada dalam 3 jam lebih lagi. Awal gila kan? Eksaited katanya. Haha!

  Gambar wajib kalau nak fly lol


Three of us! Le' housemate!

Sampai je kat airport tu, kitorang pergi kaunter Air Asia nak drop backpack. Nurul tak masukkan beg sebab dia bawak backpack naik atas. Beg dia tak besar sangat, so lepas laa nak letak kat kabin. Backpack aku dengan Azu pulak agak besar, so kitorang bayar untuk luggage dan simpan kat perut kapal terbang. Kang bawak naik atas, gedabak sangat tak lepas pulak. 

Lepastu kitorang pergi makan dulu kat McDonalds. Awal lagi kan. Lepak kejap sambil isi perut dengan makanan-tak-menyihatkan-tapi-sedap kegemaran aku, Chocolate Frappe McCafe, Bubur Ayam, & Curly Fries (masa ni tengah musim prosperity burger). I'm lovin' it! 

How to make me happy? Give me these. Hee!

Lepas makan, kitorang decide nak masuk terus kat gate sebab malas nak berlengah kat luar ni. Macam biasa, prosedur nak masuk ke departure hall ni, pastikan dokumen perjalanan semua ada. Tiket - ada. Passport - ada. Okey, semua lengkap, sekarang beratur kat depan departure hall, serahkan dokumen untuk diperiksa dan lepastu teruskan melepasi semua kawalan keselamatan airport. 

Kali ni memang sengaja masuk awal sikit. Kang masuk lambat, naya pulak jadi drama berlari-lari kat airport umpama Warda Erina mengejar suami-tak-jadi kat airport tu. Ehhhhhhhh. Haha! Actually aku taknak laa terjadi lagi kes berlari cari gate macam masa trip Yunnan haritu. Trauma.

Pintu penerbangan untuk ke Jepun adalah pintu P. Dan aku syukur sangat sebab kali ni dapat gate yang dekat dan tak payah jalan jauh sangat iaitu P4 (padahal dari International Departure Hall nak ke P4 tu pun dah kemain jauh berjalan).

Eksaited sangat masuk awal, menunggu lama laa jawabnya. So kitorang pergi solat dulu sebelum masuk ke perut kapal. Lepas solat lepak dulu kat surau sampai lah jam 10.30pm. Keluar surau, tengok kat bilik gate P4 tu dah ramai menunggu. Berbilang bangsa pelbagai budaya. Phewwww.

Kitorang pun labuh punggung sat kat kerusi luar gate. Malas nak bergomoi ramai sangat kat dalam tu.

Lawa kan tiket. Geee

Waktu ni jugak, Azu sedar bantal leher dia hilang. Aik, pelik. Tadi ada. Baru jeee tadi ni kitorang nampak. Tiba-tiba hilang. Mana pergi?

Gigih laa kitorang cari bawah kerusi dan pusing semua tempat yang kitorang ada lalu, tapi tak jumpa. Jenguk kot-kot terselit kat beg orang, kat tempat duduk orang. Tak ada jugak. Sampaikan kitorang syak, anak mat saleh yang duduk belakang kitorang kat kerusi tadi ambil agaknya. Yelaa, bantal tu bentuk gajah, kan ke comey, kot dia berkenan kan. Tapi, puas terjenguk kepala kat family diorang, tak ada pulak. 

Penyudahnya, Azu redha jee walaupun sekejap lagi nak kena bertabah duduk dalam flight lama. Sakit tengkuk weh!

Akhirnya, beratur masuk ke dalam gate. Dan tak lama lepas tu, waktu yang ditunggu-tunggu. Masuk flight yeayyyy!

Aku pun tak tau laa kenapa aku ni sekarang gemar bebeno naik flight. Kekadang tu, tahap eksaited tu macam jakun, macam first time naik pulak. Tapi takdelah terkinja-kinja. Tetap iols behave as a lady and act like a cool kid hokeyy. Haha!

Dapat seat 40 A. Jauhhhhh ke belakang tu menghala ke ekor flight. Melepasi beberapa partition pesawat.

Eventho the seat located quite far from the entrance, like a journey from Kedah to Johor, but it's okey, I like. Sebabnya? Of course laa sebab dapat seat kat sebelah tingkap. Favourite seat sebab boleh tengok luar. Lemas rasanya kalau duduk kat tengah atau aisle, lagi-lagi kalau fly lebih sejam. Ni berjam-jam, taknak laaa mengadap manusia. Nak tengok alam Tuhan kat luar tu. Seronok!

Kali ni aku teruja lebih lagi sebab first time aku naik flight besar. Yela, selalunya kalau fly domestik tu flight kecik je. Flight Air Asia ke Jepun ni kan guna Air Asia X (AAX) Airbus 330-300 yang besar tu. Haaa, nampak tak betapa teruja tu sampai semua pun aku nak cari info. Haha!

Dalam flight AAX ni ada dua kelas. Kelas Bisnes/Flatbed yang cuma ada 12 seat dan juga Kelas Ekonomi dengan jumlah seat paling banyak iaitu lebih 350 seat. Dalam Kelas Ekonomi, ada 49 baris seat dan terbahagi kepada 3 seksyen/bahagian, iaitu koordinasi 3 | 3 | 3 . Tapi, ada juga beberapa tempat yang cuma ada 2 seat iaitu di bahagian kiri dan kanan kapal, terutamanya di bahagian ekor. Yela, ruang makin kecik kan. Kalau letak 3 seat jugak, memang Air Asia cari naya jelaaa kena maki dengan passenger. Dah laa legspace kecik (komplen banyak kan padahal bayar murah).

Gambaran kedudukan dalam pesawat

AAX ni agak besar dan lebih panjang kalau nak dibandingkan dengan kapal Airbus biasa untuk flight domestik tu. Rasa macam crowded pulak sebab banyak kerusi. Yela, untuk ekonomi je ada dalam 350 seat. Masa awal-awal masuk tu, lagi laa rasa semak sebab memasing berdiri letak barang kat atas tu. Hamek kau berlaga-laga badan sebab laluan jalan tu kecik je. Bila semua dah duduk, barulah rasa okey sikit. Tak semak dah mata.


Dan semestinya, untuk AAX ni, lebih ramai pramugari dan pramugara. Ada juga pramugari Jepun, comel jee suara kepit dia bila buat announcement dalam bahasa Jepun. Hiksss.

Dalam jam 11.30pm, flight D7550 akhirnya berlepas meninggalkan bumi Kuala Lumpur dan gagah membelah angkasa Tanah Melayu menuju ke ruang angkasa negara yang pernah menjajahnya satu ketika dahulu.

Bye Malaysia! See you in another 8 days!


Ehh, kejap, belum habis lagi cerita aku. Sabo sabo. Banyak lagi ni.

Lepas flight dah stabil, lampu dalam flight pun dah mula dimmed. Pramugari dan pramugara pun mula sibuk dengan tugas. Masyarakat dalam flight pun mula tidur dan berehat. Aku pun mula rasa nak lena sebab mengantuk. Well, waktu tidur kan. Tapi tak berapa nak selesa sebab tidur dalam keadaan duduk, pulak tu ruang kat tempat duduk tu agak sempit kan. Tak boleh nak golek-golek macam kat katil kat rumah. Golek kiri tingkap. Golek kanan Azu. 

Dalam jam 1 pagi, pramugari mula berjalan dengan troli makanan untuk edarkan makanan kat passenger yang dah tempah makanan. Kitorang order makanan jugak sebab fikirkan esok pagi belum tentu akan dapat sarapan kat sana. So, nikmatilah nasi lemak dan air mineral waktu dinihari pada ketinggian lebih 30,000 kaki. Lepas makan, lampu flight dimmed lagi, dan masyarakat dalam pesawat pun tidur lagi zzzzzzzz.


Dalam jam 4 pagi, sekali lagi lampu flight bukak dan kali ni pramugari edarkan custom declaration form. Macam biasa kalau fly ke luar negara, borang ni wajib ditulis sebab nak diserahkan kepada kastam kat airport nanti. Aku dengan Azu terus tulis sebab senang tak payah nak cari tempat menulis nanti. Nurul pulak aku tak sure sebab Nurul duduk kat seat lain, tak dapat seat sebelah kitorang. Yela, dia kan beli tiket asing.

Custom declaration form. Haa tu beg duit Cambodia yang setia teman aku ke merata tempat. I love you!

Lepastu, lampu dimmed lagi. Time to sleep again. Rasa tak lena nak tidur lagi sebab sekejap sekejap lampu bukak. Lepastu tutup. Lepastu bukak lagi. Bukak tutup bukak tutup. Kalau kat rumah, mak dah marah ni asyik bukak tutup. Rosak lampu katanya. Hewhewhew. 

Waktu ni aku tidur-tidur ayam je. Mengantuk sampai lentok kepala kiri kanan depan belakang, macam tersengguk tahan tidur masa qiamulail tu. Tapi, kerap tersedar. Lepastu tengok jam.

Aku cuba tahan diri dari terlena sebenarnya. Sebab, aku taknak terlepas peluang tengok horizon. Favourite aku tengok horizon langit kalau fly waktu pagi atau senja. Lepastu aku jugak berangan kalau boleh dan dapat tengok matahari besar. Jepun kan negara matahari terbit, mesti matahari lagi besar kan. See, noob gila kan aku. 

 Cantik!



Tapi, betul wehhh. Matahari tu terang gilaaaaa tapi kat sebelah seat kanan laa, seat F. Sebelum jam 6 pagi lagi cahaya matahari dah mula memancar masuk ke dalam flight. Terang ya amat! Last-last, passenger belah sana tutup tingkap sebab silau. Kikikiki.


An hour before the flight touchdown. Aku yang tak boleh tidur ni, berjaga je sambil tengok luar. Yang nampak cuma langit dan awan. Masih tak nampak daratan. Sambil tu fikir, tadi flight lalu mana je? Vietnam. Lagi? Korea lalu tak? Alamak, geografi aku tak lepas lagi.



Ehhh. Kejap. Macam nampak gunung je kat bawah tu.


Ehh, yela! Ada gunung! Ada tompok salji! Aku kat mana sekarang? Hmm kejap buat kiraan. Tengok jam, sekarang jam 7.20 am waktu Jepun. Dijangka tiba kat Sapporo jam 8.30 am waktu Jepun. So, sejam lagi. Kalau dari Tokyo ke Hokkaido dalam sejam la kan kalau naik flight? So, adakah ini kawasan Tokyo? Itu kawasan Gunung Fuji ke?? Okey failed Geografi lagi.

Teruja! Aku tak tau pun betul ke tak sebab aku main teka je, tapi aku jadi amaze bila tengok ke luar dan nampak banyak gunung ganang. Lepastu ada laut pulak.


Sampai terteleng kepala ni aku rasa dok pandang kat tingkap je. Sampailah satu ketika tu, aku mula nampak semakin banyak warna putih kat bawah. Tengok jam, 7.30 am. Eh, baru 10 minit dari waktu aku tengok gunung tadi. Tapi ni dah ada salji ni. Tokyo ada salji macam ni ke?


Dan dari situ, aku mula nampak hamparan salji menutup bumi. SubhanaAllah, cantik sangat! Aku rasa masa ni cuma ada dua warna je, putih dan coklat. Putih  tu salji dan coklat tu kawasan yang tak terlitup dengan salji. Waktu ni juga semakin banyak bangunan yang mula menampakkan diri.



 Mengintai dari tirai pesawat
 Tasik beku ke tu?
Flight mula rendah dan rendah dan rendah. Announcement pun dah dibuat menandakan sekejap lagi flight akan mendarat di Sapporo-Chitose Airport. 8 jam penerbangan yang sangat panjang (bagi aku) dan sekejap lagi bakal tiba di destinasinya. Awal setengah jam dari jadual.




Elok je tayar mencecah landasan, terus ucap syukur sebab akhirnya kapal berjaya mendarat dengan selamat. Risau jugak tadi, takut kalau terjadi sesuatu yang tak dijangka. Dalam kepala aku dok fikir tentang tragedi pesawat tergelincir la, terhempas laa, tak berjaya landing la. Teghuk kan overthinking tu. Huhuuuu. 

Landed! Alhamdulillah

Dari tingkap flight, boleh nampak salji kat bawah yang dah disodok ke tepi bagi memudahkan laluan pesawat dan jentera syarikat penerbangan. Teruja tengok. Tak sabarnyaaa nak pijak salji!

Annyeong Korean Air!

Pilot maklumkan yang kat luar sekarang suhu -17. Aku boleh agak, mesti sejuk gilaaa yang amat. Minus kot. Tengok dari luar flight ni memang laa nampak syiok, tapi kejap lagi baru rasa sendiri. Mau mau sampai ke tulang sejuk tu. Time tu boleh decide nak seronok ke nak seksa. Hee! 

Kitorang tunggu semua orang keluar, barulah kitorang keluar. Malas nak bersesak dan berebut tarik beg bagai. Lagipun, nanti nak kena tunggu beg lagi. Keluar awal pun kena tunggu lama jugak. Kan?

Thank you to the pilot and crew!

We can't wait for the new experience and the excitement! 

***********************************************************************************************************************************************


KOS DAY 1 (RM) (seorang)
1. Tiket KUL-Sapporo : RM525
2. Inflight Meal : RM15
3. McD : RM25
JUMLAH : RM565



~to be continued in Day 2 (part 2)


No comments:

Post a Comment