17 Januari 2016 (Ahad)
...
continue from Day 2 (part 1)
Ohayo
gozaimasu! Finally, we're in Japan! Alhamdulillah sampai akhirnya. Kupijak jua
bumi Nippon.
Sekejap
lagi, kembara di Hokkaido bakal dimulakan. Route yang bakal kami jejaki :
Sapporo-Noboribetsu-Toya-Hakodate-Otaru-Furano-Sapporo
Keluar
je dari flight, kitorang pun terus menuju ke arah imigresen. Halamak. Dari jauh
dah nampak ramai orang beratur kat kaunter-kaunter imigresen. Aigooooo, lupa
pulak nak kena cop passport dan serahkan arrival form ni. Keluar lewat dari
flight sebab taknak tunggu beg lama sangat, tapi terlupa nak kena beratur cop
passport. Kihkihkih.
Serius
panjang barisan nak beratur cop passport ni. Yela, dari Malaysia je dah beratus
orang. Tak termasuk yang dari tempat lain lagi. Mujur kaunter imigresen tu
banyak juga yang dibuka.
Sementara
tunggu giliran, kitorang cuba on pocket wifi. Nak test, dah boleh guna ke tak.
Yeay!
Boleh guna. Hehe. Apa lagi, memasing pun mula laa anti sosial sekejap, update keberadaan
terkini kepada mereka yang ditinggalkan di Malaysia. Takut mereka risau anak
dara mereka dilarikan tentera Nippon mahupun Ultraman Taro.
Tak
ketinggalan, update Instagram bagi menjawab ke mana hala tuju sebenar setelah
membiarkan mereka tertanya-tanya malam tadi. Hehe! Perasan sungguh hang noh
Syita. Macam laa orang dok heran sangat.
Lebih
setengah jam menunggu untuk proses imigresen. Bila tiba giliran, alhamdulillah
sekejap je prosesnya, tak sampai 5 minit pun untuk soal jawab ringkas dan
pengecaman. Cop passport pun diturunkan apabila pegawai dah berpuas hati dengan
maklumat yang kita berikan.
Yes!
We are now legal to enter Japan!
Selesai
urusan imigresen ketiga-tiga gadis ni, papan tanda arah dilihat dan dibaca lalu
dicari arah untuk ke lokasi claim luggage. Oh, jangan risau, papan tanda kat New
Chitose Airport ni bukan sahaja menggunakan Bahasa Jepun, tetapi juga
menggunakan Bahasa Inggeris. Jadi tak ada masalah untuk mencari maklumat dan
inshaAllah tak sesat.
Lepas
ambil luggage, kitorang pergi toilet dulu nak tukar baju yang bersesuaian.
Yela, semalam pakai baju biasa je. Sekejap lagi nak meredah sejuk beku, kena
laa guna baju yang sesuai, pakai thermal wear, dan sarung winter coat
siap-siap.
Sambil tu cuci muka dan berus gigi. Kasi hilang tahi mata, air liur
basi malam tadi, dan minyak di wajah yang dah boleh dijadikan minyak goreng
telur. Baru laa touch up sikit muka biar segar bugar berseri-seri bak sakura
kembang di musim bunga. Baru laa bersemangat kejap lagi nak kenyit mata kat
abam Nippon. Taklaa diorang hulur chewing gum pulak nanti.
Siapa bilang gadis Melayu tak menawan?
Ok
gadis Melayu bertiga ni dah cantik dan wangi, kita cari jalan untuk ke JR
Information Desk yang dilaporkan berada di kawasan airport. Jauh jugak laa nak
ke sini. Tapi seperti biasa, jangan risau. Ikut je arah pada papan tanda dan inshaAllah
akan sampai ke destinasi yang dituju dengan selamat tanpa sebarang masalah.
3D art kat airport
* masa lalu kedai-kedai kat dalam airport, Azu
terjumpa marimo ball comel! nak beli tapi masa ni masih sayang duit sebab baru
hari pertama kan. so, simpan niat dengan harapan jumpa lagi nanti kat tempat
lain. tak tau apa dia marimo ball? go google. hehe *
Jalan
dan jalan, sampai pun kat JR Information Desk. Haa, tahu tak kenapa tempat ni
menjadi tujuan utama kitorang setelah tiba kat Sapporo ni?
Yes!
Untuk beli Hokkaido Rail Pass (HRP) lah. Kan dah cerita kat entri sebelum ni.
Hehe. HRP boleh beli kat mana-mana JR station, tapi digalakkan pelancong asing
untuk membeli HRP kat airport atau kat Sapporo Station. Sebabnya, kat sini ada
staf yang boleh berkomunikasi dalam bahasa selain Bahasa Jepun, antaranya
Bahasa Inggeris, Korea, dan Mandarin. Jadi agak mudah, tak ada masalah
komunikasi dan memudahkan soal jawab kalau kita nak bertanya soalan yang
memerlukan penjelasan yang lebih terperinci.
Tak
tahu kat mana lokasinya? Risau tak jumpa? Nak peta? Ok jangan risau, boleh klik
web kat bawah ni.
JR
Information Desk ni terletak betul-betul bersebelahan dengan stesen JR New Chitose
Airport. Stesen ni juga masih berada dalam kawasan airport, cuma di bahagian
lain.
Apa
yang perlu dibuat kalau nak beli HRP atau pass lain untuk digunakan di sini?
Senang je, jumpa dengan staf di kaunter dan beritahu yang anda nak beli pass.
Staf akan berikan borang yang perlu diisi dengan maklumat berkaitan, antaranya
nama, nombor passport, jenis pass, dan juga tarikh yang diingini pada pass.
Ya,
untuk HRP, kita boleh pilih tarikh yang kita nak. Maksudnya, tarikh HRP boleh
mula digunakan bersesuaian dengan jadual kita. Kitorang pilih tarikh 19hb
Januari hingga 23hb Januari sebab tarikh tu baru nak mula travel dengan tren ke
tempat lain. Kalau keliru tentang pengisian borang, boleh refer pada contoh
yang disediakan atau minta bantuan daripada staf yang sentiasa tersenyum manis
dan bersiap siaga untuk membantu.
Dah
siap isi borang, ambil nombor kat mesin yang mengeluarkan nombor giliran.
Tunggu sampai nombor dipanggil, kemudian datang ke kaunter yang disebut dan
serahkan borang berserta passport. Staf akan proses borang tu dan akan buat
semakan untuk pastikan maklumat adalah betul. Kena ingat, setiap nombor giliran
dan kaunter, maksima hanya 2 pass sahaja boleh diproses. Tapi kitorang masa ni
tak perasan notis tu, main redah bagi 3 borang. Mujur staf tu terima dan proses
tanpa sebarang kejadian tarik muka masam dan membebel sebab menyusahkan dia,
seperti yang kadang-kadang berlaku di Malaysia.
Selesai
proses borang, buat pembayaran secara tunai. Kitorang ambil 5 days pass, jadi
harga untuk seorang adalah 22,000 yen = 66,000 yen untuk 3 orang. Sistem
pembayaran juga sangat kemas dan tertib. Staf akan maklumkan jumlah yang perlu
dibayar, dan hulurkan satu bekas untuk kita letakkan duit bayaran. Jika ada
baki yang dipulangkan, baki tu juga akan diletakkan di dalam bekas tersebut dan
kemudian diserahkan kepada kita sambil dimaklumkan berapa baki yang
dipulangkan. Bagus kan?
Dah
bayar, maka HRP bertukar tangan. Di muka hadapan HRP tertulis nama dan juga
tarikh penggunaan. Akhirnya, kami memiliki pass yang berkuasa yang membolehkan
kami naik turun tren tanpa had di Hokkaido ini selama 5 hari. HAHAHAHAHA gelak
jahat campur seronok campur menangis duit habis!
Okey
setel bab HRP. Urusan kat airport juga dah selesai. Lepas ni nak ke mana?
Haa,
nak ke bandar Sapporo laa.
Macam
mana nak ke sana? Naik bas boleh, naik tren pun boleh. Tapi, naik tren laa
senang kan, stesen kat sebelah je ni,
Tiket
mana?
Eh,
lupa. Hiks.
Tiket
tren boleh beli kat kaunter tadi sebenarnya. Lupa pulak nak cakap sekali tadi
masa beli HRP. Haa duduk balik kat kerusi dan beritahu nak beli tiket tren sehala
(Rapid Airport) dari New Chitose Airport ke Sapporo JR (bandar Sapporo). Harga
tiket ni 1,070 yen seorang.
Kenapa
senang naik tren dari airport? Sebab tren ni lebih cepat dan mudah. Cuma 37
minit perjalanan, hampir separuh masa lebih cepat berbanding bas. Lagipun tren
ni beroperasi setiap 15 minit, jadi tak risau nak tunggu lama kalau tren penuh
atau terlepas tren.
Dah
dapat tiket, bolehlah kita mulakan langkah ke stesen sebelah ni. Mulakan
langkah dengan Bismillah, ini permulaan sebenar pengembaraan kali ni.
Tiket Rapid Airport
Aish,
cemana nak guna tiket ni. Tak reti. Kat Malaysia cuma sentuh je kad Touch &
Go atau token.
Oh, cuma tunjukkan pada staf di kaunter je dan kemudian boleh terus melepasi pagar tanpa was-was.
Sama macam kat Malaysia
Simpan
kad, mana tau kejap lagi kat dalam tren ada staf akan check ke.
Sekarang, kita cari jalan
nak ke laluan tren. Pandang skrin tu macam pandai baca tulisan dan jadual. Hmm, tak
faham.
Faham tak cemana nak baca?
Malu
bertanya sesat jalan. So, apa guna mulut. Tanya je dengan local kat situ
ataupun staf rail. Kan senang.
Akhirnya,
berjaya sampai ke platform tren untuk ke Sapporo. Jangan keliru kat sini dan
kalau tak tahu, sila bertanya. Sebab platform tren stesen JR di airport ni
bukan hanya untuk ke Sapporo sahaja, tapi juga untuk ke lain-lain destinasi
juga. Jangan sampai tersilap platform dan tren. Kang menangis kang tetiba
sampai kat Asahikawa pulak.
* don't worry. awal-awal je
akan keliru dan blur. bila dah sehari kat sini, automatik akan faham dengan
sistem tren *
Naik
tren, lega! Dapat duduk juga akhirnya setelah berhempas pulas dari tadi. Mujur
belum ramai orang lagi.
Anti sosial sekejap
Beg
simpan kat bahagian atas. Payah jugak nak masukkan. Tak muat. Jenuh tolak nak
bagi muat.
We're
so excited. New environment, new people, new experience!
Bila
tren mula bergerak meninggalkan airport dan mula mendedahkan diri kepada
persekitaran luar, terus kagum dan teruja! Daripada duduk, terus berdiri sebab
nak tengok dengan lebih jelas. Allah, salji merata-rata. Putih bersih semua
kawasan.
It's a dream came true! This is what we want to see and feel!
Rumah-rumah bersalut salji, salji tersangkut kat pokok, salji tebal menutup
jalan. Sana sini salji putih berseri! Bila tren berhenti kat stesen-stesen,
orang-orang yang masuk pun berpakaian tebal dan agak trendy. The view is
absolutely different from yesterday.
Salji! Ampunkan tingkap tren yang tak bercuci.
Dalam tren Rapid Airport
Setakat
ni kitorang belum rasa sejuk lagi sebab dalam tren ni ada heater. Perut pulak
yang rasa lapar. Macam nak makan bekalan, tapi segan pulak bila orang dalam
tren ni asyik pandang je *perasaan*.
37
minit kemudian iaitu dalam jam 9.15 pagi, akhirnya tren tiba di stesen Sapporo
JR. Maka, berhangkutlah kami keluar dari tren untuk menuju ke destinasi
seterusnya. Keluar je macam biasa dan tunjukkan tiket pada staf jika diminta.
Now,
where to go?
Okay,
kitorang nak ke hotel terlebih dahulu. Nak check in dan simpan barang. Kalau
ikut instruction kat itinerari, hotel tu terletak berhampiran stesen subway
Hosuisusukino. Dan kalau ikut instruction kat itinerari juga, kitorang kena
naik subway Toho Line (arah Fukuzumi) dan berhenti di Hosuisusukino. Dari situ,
keluar di Exit 3 dan berjalan 5 minit untuk ke Hotel.
Route dari Sapporo Station ke Sapporo Tobu Hotel.
Haa, pening.
The
problem is, where's the subway station? How to buy the ticket?
Di
sini la kekalutan bermula. Maklumlah, kitorang bergantung 100% kepada maklumat
dalam internet. Jadi, kitorang hanya ikut je apa yang dah dirancang berdasarkan
maklumat tu.
Nak
naik subway kena dapatkan tiket dulu. Daripada info yang aku dapat di internet,
ada satu pas harian yang membolehkan kita menggunakan subway dan tram tanpa had
di Sapporo. Kiranya, daily pass for subway and tram, dalam satu harga. Jadi,
kitorang nak dapatkan pass tu sebab nak jimat, sebab harini memang akan berada
kat Sapporo sahaja dan akan gunakan subway dan tram banyak kali.
Kitorang
pun ke sana ke mari untuk cari tempat yang boleh ditanya. Stesen Sapporo ni
SANGAT BESAR okey. Ibarat KL Sentral dan TBS. Bukan hanya ada stesen kat dalam
ni tapi juga kedai-kedai. Sangat mengelirukan, terutamanya untuk first timer
macam kitorang ni.
Sampai
satu masa, kitorang pun dah tak tahu mana kitorang pergi. Main jalan je ikut
suka hati. Azu ke sana aku ke sini Nurul ke situ, sebab nak cari tempat yang
boleh ditanya. Dah laa beg berat, penat pulak tu. Masa ni aku rasa mood aku down
gila. Bukan aku je kot, Azu & Nurul pun. Pergi kat kaunter yang ada untuk tanya
tentang pass tu, tapi sorang staf pun tak boleh bercakap dalam bahasa Inggeris.
Jadi, persoalan tu tergantung tak ada jawapan.
To
be honest, we're absolutely clueless. We know where we should go, but we didn't
know how to go there. We spent a lot of time to find the right way. Ke sana ke
sini untuk cari arah, without knowing the exact place.
Akhirnya,
terjumpa Information Desk. Tapi lama laa pulak tourist yang tengah bertanya tu
duduk situ tak bangun-bangun.
Muka penat Nurul ngeeeee
Kitorang cuba inisiatif lain, sebab kejar masa.
Cuba bertanya dengan seorang lelaki yang ada kat booth depan Information Desk
tu. Lucky us, he can speak English, walaupun tak fasih sangat tapi
sekurang-kurangnya membantu. Rupanya memang dia ada kat situ sebagai volunteer
untuk membantu tourist sebab nak mahirkan komunikasi dan penggunaan bahasa Inggeris
(ada tulis info ni kat depan booth dia).
Thanks to this guy for helping us!
Melalui
dia juga, baru kitorang tahu yang daily pass for tram and subway tu dah tak
wujud lagi dan dihapuskan baru-baru ni. Jadi, maklumat yang kitorang ada tu tak
updated. Orang tu pun bagitau, boleh pergi je kat mesin kat subway station dan
beli daily pass biasa. Kalau nak naik tram, tiket adalah berasingan.
Allah,
mujur dia ada dan bantu. Kalau tak, entah berapa lama lagi agaknya kitorang kat
stesen tu. Silap aku jugak la, beria sangat nak beli pass tu sebab nak jimat. Tak
menyabar sangat perangai Syita ni ha. Padahal, kalau beli tiket subway biasa
dulu untuk ke hotel lepastu baru cari pass pun boleh. Apa nak buat, silap
sendiri dan tak memasal heret Azu & Nurul sekali dalam drama pencarian
daily pass subway and tram. Sorry girls. Huuuuu.
* info lebih terperinci
berkenaan pengangkutan awam di Sapporo aku letakkan di pengakhiran entri ni *
So,
lepas tu kitorang pun terus ikut papan tanda arah untuk cari stesen subway Toho
Line. Agak jauh dari tempat kitorang berada sekarang, siap lalu lorong
kedai-kedai bawah tanah lagi. Masa ni noob lagi, memang ikut je papan tanda tu.
Akhirnya,
sampai juga ke stesen subway Toho Line. Alhamdulillah. Cari mesin tiket, dan
cuba beli sendiri. Mujur ada option Bahasa Inggeris.
Contoh mesin tiket subway.
Ya,
ada option tu tapi tak faham jugak. Confuse antara option pass dan kad.
Menatang apa Suica, Kitaca, Sapica ni? Puas tekan pilih-batal banyak kali tapi masih tak
faham dan tak boleh. Kitorang nak beli daily pass yang harga 830 yen tu. Tapi
kat sini cuma ada daily pass 520 yen.
Akhirnya,
minta bantuan staf kat kaunter. Staf tu pun keluar dari kaunter dan tunjukkan
cara beli dari mesin. Eh, dia tekan yang daily pass 520 yen. Kitorang nak yang
830 yen tu!
Persoalan
yang memerlukan jawapan, langsung terus diajukan kepada staf tu.
Staf
tu pandang kitorang dan cakap, "Today is Sunday. Weekend. The price for the pass is 520 yen on weekend."
Ehh,
yeke? Laaaa, harini Ahad la! Kan daily pass tu harga 520 yen (harga waktu tu)
kalau weekend! Patutlah tekan kat 830 yen tu tak boleh-boleh. Macam mana boleh
tak perasan ni. Haha! Kalut bebeno sampai tak perasan tentang benda remeh.
Kitorang
gelak je sebab rasa tertipu dengan diri sendiri yang tak alert. Dah laa tak
ingat hari, lepastu dapat tiket murah, lagi nak cari yang mahal. Kekeke.
Thank
you to the staff!
Kitorang
pun ditunjukkan laluan yang perlu diambil. Staf tunjukkan cara nak guna kad ni. Oh, Masukkan kad pada
slot, lalu pagar X, dan ambil semula kad tadi yang akan keluar di slot
bertentangan. Ok, passed!
* ritual ni dilakukan berulang
kali setiap kali naik subway menggunakan daily pass *
Turun
ke bawah dan tiba di platform. Subway ni guna laluan bawah tanah tau. Macam LRT
Putra dari Masjid Jamek ke KLCC. Dan sama juga macam sesetengah LRT stesen di
Malaysia, platform terletak di bahagian tengah manakala laluan subway di kiri dan
kanan. Ada skrin LCD yang menunjukkan jam dan waktu ketibaan subway.
Daily pass for subway. Jangan hilangkan!
Kat depan tu boleh tengok ada nama stesen dan peta laluan subway.
Kitorang
nak ke Hosuisusukino, jadi kena naik subway yang menghala ke Fukuzumi. Dari
Sapporo Station ni, akan melalui Odori Station dan selepas tu baru tiba di
Hosuisusukino Station. Okey dah faham!
Subway
tiba dan kitorang pun naik dan duduk. New experience! Rasa macam rusa masuk
kampung. Macam baru pertama kali naik pengangkutan awam sebegini rupa. Padahal
kat KL tu boleh kata selalu je naik LRT. Subway dengan LRT pun
bukan ada beza yang banyak, nama je lain. Heeee.
Beberapa
minit kemudian, sampai ke stesen Hosuisusukino. Kitorang keluar dari subway dan
naik ke bahagian atas, lepastu cari Exit 3. Kat stesen subway ni ada beberapa
Exit dan setiap Exit ni berbeza laluan keluarnya (laluan ke Exit masih di bawah
tanah). Jadi kita kena tahu Exit mana yang kita kena keluar supaya tak sesat.
Tapi, kalau uols nak redah saja, apa salahnya.
Exit 3. Sumpah jauh.
Jauh
juga berjalan dari stesen ke Exit 3. Siap kena naik tangga tinggi lagi. Azu
kata, kat Korea macam ni laa kalau naik subway. Tangga tinggi gila!
Tangga tinggi kemain. Menuju cahaya gamaknya.
Lepas
naik tangga tu, akhirnya, kitorang berjumpa dengan dunia sebenar selepas
terperuk di bawah tanah berjam-jam. Welcome to the real world!
WAHHHHH!
Salji! Salji! Salji! Sejuk! Sejuk! sejuk!
Salji
merata-rata! Jakuuuuunnnnnnn! Eksaited kemain bila dapat
pijak salji. Terus lupa hala tuju sebenar. Rasa sejuk beku yang mula dirasakan
tu pun macam diabaikan. Haha!
Salji! Tapi dah kena sodok ke tepi.
Bila
dah kembali normal, baru laa teringat yang kitorang sepatutnya cari arah ke
hotel. Haa, memang tak tahu jalan, so, guna Waze. Itulah gunanya pocket wifi.
Mencari jalan ke hotel.
Kitorang
ikut je Waze untuk ke hotel. Sambil jalan sambil main salji. Kejap-kejap ambil
salji lepastu baling-baling. Lepastu merungut sebab tangan kebas dan berbisa
bila pegang salji sebab terlampau sejuk. Lepastu sengaja masuk kat kawasan
salji yang tebal kat tepi jalan sebab nak feeling salji paras lutut, padahal
jalan untuk lalu tu dah diketepikan saljinya. Sengal kan. Sanggup berhenti
sebab nak main-main. Tak peduli dah orang pandang pelik ke apa. Weols dari
negara yang tak ada salji, so please excuse us! Hee.
Lupa
terus penyeksaan nak ke sini tadi.
Lawaaaaaa!
Cubaan baling salji
Selfie dengan latar belakang salji! Heee
Jalan
dan jalan, akhirnya ternampak bangunan hotel yang bakal diduduki untuk 2 malam.
Itu dia Sapporo Tobu Hotel! Memang tak jauh sangat pun dari subway tadi.
Itu Sapporo Tobu Hotel!
Jalan
laju-laju dan akhirnya sampai. Wow, besar jugak hotel ni. Macam hotel lima
bintang wuuuuuuu.
Whoaaa besarrrrr
Jarang iols bergambar camni depan hotel. So, excuse me, pls. Hee
Masuk
dalam pun rasa amaze. Kemas dan cantik jee. Lobi pun simple je. Hotel 3 bintang
tapi lawa! Sebelah lobi tu ada kawasan outdoor yang cuma dipisahkan dengan
dinding kaca. Dari lobi boleh nampak kat kawasan tu ada pokok pine dan juga
himpunan salji tebal.
Pergi
kat receptionist untuk check in dan masuk bilik, tapi staf hotel yang hensem
dan tinggi lampai macam Takuya Kimura tu bagitahu yang check in hanya pada jam
1 petang.
Sekarang
baru 11.40 pagi. Ada beberapa jam lagi.
Aku
try jugak bodek minta masuk awal, tapi tak dapat. Mungkin aku tak secomel Ayumi
Hamasaki kot. Haha! Tapi nak buat macam mana, prosedur diorang memang macam tu.
So, aku tanya kalau kitorang boleh check in dulu dan minta diorang simpankan
barang sebab kitorang nak keluar. Balik nanti baru kitorang bawak barang masuk
bilik. At least tak laa terbuang masa berjam-jam menunggu nak check in.
Staf
tu kata boleh. So, kitorang check in dan buat pembayaran sebanyak 18,000 yen
untuk 2 malam, bilik triple bed. Masa check in ni hotel perlukan passport untuk
semua orang sebab nak key in data dalam sistem diorang. Lepas siap, passport tu
diorang pulangkan semula.
Lepastu
staf tu minta beg kitorang untuk diletakkan kat tepi lobi dan diikat dengan
tali berserta nama, supaya tak tertukar. Barang penting kitorang bawak, tak
berani nak tinggal.
Selesai
semua, kitorang pun keluar dari hotel. Nak buat cemana, orang dah tak sudi nak
bagi masuk awal. Kita jalan laa dulu.
***************************************************************************************************************************
Kitorang
dah merasa seksanya bila tak faham tentang sistem dan maklumat pun tak begitu
jelas. So, aku nak kongsi sikit tentang sistem pengangkutan kat sini untuk
lebih pemahaman:
Stesen Utama (Train/Subway)
Sapporo JR Station - Stesen paling
utama yang menghubungkan JR Train seluruh Hokkaido, dari prefecture lain, dan juga SEMUA line subway
di bandar Sapporo.
Odori Station - stesen utama yang
menghubungkan SEMUA line subway di bandar Sapporo.
Subway & Line
Setiap
line subway ni membawa ke destinasi berbeza dan titik pertemuan ketiga-tiganya
hanya di Sapporo Station dan Odori Station. Ada 3 line subway di Sapporo iaitu :
Toho (biru)
Namboku
(hijau)
Tozai
(oren)
Warna
Setiap line subway
mempunyai warna berbeza, seperti yang aku nyatakan di atas. Untuk memudahkan
perjalanan terutamanya di stesen Sapporo dan Odori atau stesen peralihan line,
lantai stesen dan platform juga mempunyai garisan yang di-cat dengan warna line
subway. Kalau ikut garisan berwarna di lantai tu, ia akan membawa anda ke
stesen/platform bagi line subway tersebut.
Sebagai contoh,
anda dari Susukino Station (Namboku Line)
dan nak ke Miyanosawa Station (Tozai
Line). Apa yang perlu dilakukan adalah naik subway Namboku Line dari
Susukino dan berhenti di Odori Station. Dari Odori Station, jalan kaki ikut
papan tanda atau ikut garisan berwarna oren di lantai yang akan membawa anda ke
platform subway Tozai Line dan dari situ boleh naik subway ke Miyanosawa.
Err, faham tak?
Kalau masih tak faham, cuba rujuk peta kat bawah ni untuk tengok route subway.
Arah tuju
Kena alert dengan
lokasi tujuan anda. Jadi, bila naik subway, pastikan anda naik subway yang
menghala ke lokasi tu. Sebagai contoh, anda nak ke Nakajima-Koen dari Odori Station
dan perlu menggunakan subway Namboku line.
Perhatikan Nakajima-Koen
berada di laluan yang menghala ke mana. Makomanai kan? Jadi, naik subway yang
menghala ke Makomanai dan bukannya ke Asabu sebab Asabu itu laluan
bertentangan. Kalau naik juga, tak ada masalah. Sama ada tukar laluan di stesen
seterusnya atau ikut sahaja subway sehingga berpatah balik dari Asabu ke
Makomanai.
Jarak antara subway station
Ada yang jauh dan
ada yang dekat. Yang dekat tu, sehingga membolehkan anda berjalan kaki sahaja
antara stesen/line subway, tak perlu naik subway dan tak perlu bayar lebih
wang. Contohnya Susukino (Namboku Line) dengan Hosui Susukino (Toho Line). Atau
dari Susukino Station ke Odori Station. Tak jauh pun sebenarnya dan kalau
berjalan kaki, dalam 5 minit sahaja. Tapi kalau beli daily pass, naik je subway
tak payah susah payah berjalan kaki walaupun stesen tu dekat.
Harga tiket subway & tram
Subway - Tambang adalah berbeza mengikut
jarak, bermula dengan 200 yen hinggalah 370 yen untuk perjalanan antara stesen
A ke stesen B. Mahalkan? 1 stesen yang bila naik subway tak sampai 2 minit pun
dah kena bayar hampir RM8. Kat Malaysia kena bayar RM1.40 satu stesen dan
maksima tak sampai RM5 pun rakyat marah.
Untuk pelancong
asing yang kerap menggunakan subway, digalakkan menggunakan daily pass bagi
menjimatkan wang. Bagi daily pass, harganya 830 yen (weekday) dan 530 yen (weekend). Valid untuk sehari sahaja.
Kalau nak guna lagi esoknya, beli daily pass lain.
Tram (Streetcar) - Tambang untuk sekali
perjalanan adalah 170 yen, tak kira dari mana anda naik atau turun, jauh atau
dekat. Kena ingat, naik tram ni kena masuk dari pintu belakang tau. Pintu depan
untuk keluar, sebab nanti nak bayar tambang kat pilot tu.
Route tram
Okey,
dah faham serba sikit tentang penggunaan subway dan tram di Sapporo kan?
Harapnya anda faham, dan tak keliru macam kitorang. Hewhewhew.
Kalau
masih kurang jelas, boleh klik link kat bawah ni.
~to
be continued in Day 2 (part 3)
Waduhh..pening dehh nak paham..Hahaha...
ReplyDeleteNak fahamkan subway ke Yus? haha
Deleteaah...kene merasai pengalaman naik subway tu sendiri baru paham kot. Hahaha
Delete